مشهد به عنوان یكی از شهرهای پرجمعیت و پرتردد ایران، با مشكلات مرتبط با ترافیك و خودروهای فرسوده روبرو است. برای مدیریت مناسب این مشكل، سامانه اسقاط كار در مشهد راه‌اندازی شده است. این سامانه به منظور خاتمه دوران عمر خودروهای فرسوده و استفاده بهینه از منابع، بهره‌گیری از فرآیندهای مدیریتی و قوانین و مقررات مشخصی صورت می‌پذیرد.

سامانه اسقاط كار در مشهد امكان تعیین و ثبت خودروهای فرسوده را فراهم می‌كند. با استفاده از این سامانه، مالكان خودروهای فرسوده می‌توانند آن‌ها را ثبت كرده و فرآیند اسقاط را آغاز كنند. سپس، تیم‌های متخصص در سامانه اسقاط كار با استفاده از فرآیندهای مشخص و قوانین مربوطه، بررسی و تصمیم‌گیری درباره اسقاط خودروها را انجام می‌دهند.

مزایای سامانه اسقاط كار در مشهد بسیار چشمگیر است. اولاً، این سامانه به بهره‌برداران امكان می‌دهد كه از خدمات تخصصی و مدیریتی مرتبط با اسقاط خودروها بهره‌مند شوند و مسئولیت خاتمه دوران عمر خودروهای فرسوده را به عهده بگیرند. ثانیاً، با اجرای سامانه اسقاط كار، تعداد خودروهای فرسوده در جاده‌ها كاهش می‌یابد و ترافیك راحت‌تر و ایمن‌تر می‌شود. همچنین، این سامانه بهبود زیست محیطی را نیز به همراه دارد زیرا از طریق بازیافت قطعات قابل استفاده و مواد قابل بازیافت خودروها، محیط زیست را در برابر آلاینده‌ها و ضایعات خودروها محافظت می‌كند.

به طور خلاصه، سامانه اسقاط كار در مشهد با بهره‌گیری از قوانین و مقررات مشخص و فرآیندهای مدیریتی مستدام، امكان اسقاط خودروهای فرسوده را فراهم می‌كند. این سامانه علاوه بر بهره‌برداری بهینه و مدیریت صحیح منابع، بهبود ترافیك و كاهش آلاینده‌ها در مشهد را نیز به همراه دارد.

خودروهای فرسوده یكی از عوامل نفس‌تنگی در شهرهای بزرگ هستند. مصرف بالای سوخت این خودروها هزینه‌های مالی سنگینی بر دوش صاحبان آن و دولت می‌گذارد. به همین دلیل سال‌هاست كه مدیران دولتی به دنبال راهكارهایی برای تسهیل مراحل اسقاط خودرو فرسوده هستند. این خودروها به دلیل آلودگی زیادی كه تولید می‌كنند، باعث می‌شوند ساكنین شهرهای بزرگ از داشتن هوایی پاكیزه محروم بمانند. اگر به قوانین مربوط به هوای پاك نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم كه ماده ۸ این قانون، وظیفه از رده خارج كردن خودروهای فرسوده را بر عهده صاحبان آن‌ها می‌گذارد.

شاید دل كندن از خودرویی كه سال‌ها با آن خاطره داشته‌اید برای شما كار راحتی نباشد؛ اما اگر بدانید طبق آخرین آمار، حدود ۳۰% از كل وسایل نقلیه كشور فرسوده است و استفاده از آن‌ها جریمه سنگینی دارد، شاید تشویق شوید تا آن را با خودرویی جوان‌تر تعویض كنید. در این مقاله به شرایط و مراحل اسقاط خودرو فرسوده و طرح‌های مختلفی كه برای تعویض آن وجود دارد، می‌پردازیم.

به چه خودرویی فرسوده میگویند؟

بهتر است قبل از اینكه مراحل اسقاط خودرو فرسوده را بررسی كنیم، ببینیم كه به چه خودرویی، خودروی فرسوده می‌گویند. زمانی كه طرح اسقاط خودرو مطرح شد، سن خودرو معیار اصلی در نظر گرفته می‌شد؛ اما مانند هر طرح دیگری كه نیاز به آزمون‌وخطا دارد، در طول سال‌های بعد عوامل دیگری به‌جز سن خودرو نیز برای اسقاط لحاظ شد. در حال حاضر، بعد از سن خودرو و میزان كاركرد آن، توانایی خودرو برای اخذ گواهی معاینه فنی خودرو نیز معیار مهمی است.

اگر خودرویی نتواند دو دوره پشت سر هم معاینه فنی را پشت سر بگذارد، در گروه خودروهای فرسوده قرار می‌گیرد. اهمیت این موضوع در این است كه فواصل معاینه فنی برای خودروهای فرسوده كوتاه‌تر است. اگر نگران سلامت خودروی خود هستید، می‌توانید به‌راحتی از طریق استعلام معاینه فنی از پلاك، از آخرین وضیعت سلامتی آن باخبر شوید. با این روش اگر متوجه شدید زمان معاینه فنی خودروی شما نزدیك است، می‌توانید از خدمات رزرو آنلاین معاینه فنی نیز استفاده كنید.

مراحل اسقاط خودرو فرسوده چیست؟

تا سال ۱۳۹۸ اگر در مورد مراحل اسقاط خودرو فرسوده پرس‌وجو می‌كردید، می‌توانستید از برخی بانك‌ها وامی در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان دریافت كنید. البته به شرطی كه در شهرهای بزرگ مانند تهران، همدان، اصفهان و مشهد زندگی می‌كردید. متأسفانه در سال ۱۴۰۲ تسهیلات بانكی برای تعویض خودرو فرسوده وجود ندارد و یكی از گزینه‌های پیش روی شما، شركت در طرح‌های تعویض خودرو فرسوده است.

در حال حاضر شركت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا با طرح‌های مختلفی كه برگزار می‌كنند، مراحل اسقاط خودرو فرسوده را برای مالكان آن‌ها تسهیل كرده‌اند. اگر این طرح‌ها نتوانستند شما را به تعویض خودرو فرسوده‌تان ترغیب كنند، شاید استعلام خلافی خودرو و روبرو شدن با عدد بالای جریمه، مشوق شما برای جایگزین كردن آن باشد.
مهم‌ترین طرح‌های موجود برای طی كردن مراحل اسقاط خودرو فرسوده

بعد از اینكه خودروی شما به‌عنوان خودرو فرسوده تلقی شد، باید مراحل اسقاط خودرو فرسوده را طی كنید. دولت دو طرح را تحت عنوان طرح نقدی و طرح جایگزین برای تسهیل مراحل اسقاط خودرو فرسوده در نظر گرفته است:

طرح نقدی خودرو فرسوده

در طرح نقدی دولت باید بعد از اینكه در مراكز اسقاط ثبت‌نام كردید، آن را تحویل بدهید. برای اینكه بتوانید از این طرح استفاده كنید، سال ساخت خودرویتان اهمیت دارد و حداكثر سال ساخت در این  طرح، برای خودروهای سواری، وانت، ون و غیره متفاوت است. نكته مهم این است كه علاوه بر اسناد مالكیت خودرو باید خلافی آن نیز تسویه شده باشد؛ بنابراین اگر شغل یا سبك زندگی شما به‌گونه‌ای است كه مجبورید وارد طرح ترافیك شوید و حدس می‌زنید جریمه طرح ترافیك زیادی انتظار شما را می‌كشد، قبل از ثبت‌نام خودرو فرسوده در مراكز اسقاط، برای پرداخت جرائم اقدام كنید.

طرح جایگزین خودرو فرسوده

برای استفاده از طرح جایگزین خودرو فرسوده باید به نمایندگی‌های شركت خودروسازی كه انتخاب كرده‌اید مراجعه كرده یا از طریق سایت این شركت‌ها خودرو را ثبت‌نام كنید. برای طی كردن مراحل اسقاط خودرو فرسوده در این راه نیز باید اسناد و مدارك خودرو و اسنادی كه شركت خودروسازی از شما می‌خواهد را در اختیار داشته باشید. در این روش شركت خودروسازی بعد از تحویل خودرو، معرفی‌نامه‌ای به شما می‌دهد كه می‌توانید با مراجعه به بانك قید شده از وام بانك استفاده كنید.

مهم‌ترین نكات در مراحل اسقاط خودرو فرسوده

اگر در طول مراحل اسقاط خودرو فرسوده، نگران وضعیت بیمه و شرایط انتقال آن هستید یا نگرانی‌هایی در مورد اسناد آن دارید، حتماً به نكات زیر توجه كنید:

قابلیت انتقال تخفیف بیمه به خودروی جدید

امكان دارد خودروی شما در گروه خودروهای فرسوده قرار بگیرد، اما اگر شما شخصی باشید كه دست‌فرمان خوبی داشته و توانسته‌اید از تخفیف بیمه شخص ثالث در طول سال‌هایی كه خودرو به نامتان بوده، استفاده كند. خبر خوب این است كه می‌توانید با همراه داشتن برگه اسقاط و ته برگ بیمه‌نامه، تمام تخفیف‌ها را به خودروی جدید منتقل كنید و از آن برای خرید بیمه برای خودروی جدید خود استفاده كنید.

از استعلام كارت خودرو غافل نشوید
همان‌طور كه گفتیم یكی از معیارها برای اینكه خودرویی وارد مراحل اسقاط خودرو فرسوده شود، سن آن است. این دسته خودروها معمولاً چند سال قبل از فرسوده‌شدن به دلیل كاركرد بیشتر و سن بالاتر با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند. همچنین امكان دارد اسناد آن‌ها چندین بار به نام افراد مختلف منتقل‌ شده باشد؛ بنابراین اگر به‌تازگی خودروی مسنی را خریده‌اید و هنوز اسناد آن به دستتان نرسیده، با استعلام كارت خودرو از آخرین وضعیت صدور آن مطمئن شوید. چراكه هیچ‌كدام از طرح‌های موجود برای تعویض خودرو فرسوده بدون ارائه كارت و سند خودرو اجرا نمی‌شود.

همچنین مركز پویانت خودرو با مدیریت آقای سیدحمید معماران از مجموعه های فعال در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده ،با هدف ثبت نام و جمع آوری و اسقاط خودروهای فرسوده  درجهت جلوگیری از آلودگی هوا ، از سال ۱۳۸۵  درشهر مشهد فعالیت خود را آغاز نموده است . در حال حاضر این مجموعه در زمینه ثبت نام وپذیرش طرح جایگزینی و جمع آوری  خودروهای فرسوده جهت تعویض باكلیه محصولات  خودروسازان ازجمله : ایران خودرو ، سایپا ، بهمن خودرو ، آرین موتور ، مدیران خودرو ، كرمان موتور ، مكث موتور و... نسبت به  جمع آوری و اسقاط خودروهای فرسوده درمركز مجاز اسقاط تحت نظارت ستاد سوخت كشور مشغول به فعالیت میباشد. 

عمده فعالیت این مجموعه در استانهای خراسان رضوی - خراسان شمالی - خراسان جنوبی می باشد.

مجموعه پویانت خودرو جهت  تسهیل در امور ثبت نام ، پذیرش و اسقاط خودروهای فرسوده هموطنان گرامی  از مرحله ثبت نام وانجام كلیه مراحل قانونی لازم تا برنده شدن و تحویل خودرو صفر درخدمت  هموطنان گرامی می باشد.

اگر به دنیال عباراتی همچون: قیمت خودرو فرسوده ۱۴۰۱-طرح تعویض خودرو فرسوده سال ۱۴۰۱-آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده-وام خودرو فرسوده ۱۴۰۱-قیمت تحویل خودرو فرسوده-قیمت اسقاط خودرو پیكان۱۴۰۱--قیمت اسقاط خودروهای فرسوده-طرح تعویض خودرو فرسوده سال ۱۴۰۱ ایران خودرو می باشید و اطلاعات بیشتری می خواهید با ما تماس بگیرید.

دارندگان خودرو فرسوده جهت هماهنگی و یا كسب اطلاعات بیشتر با شماره  05136616195 تماس حاصل فرمایند.